top of page
  • תמונת הסופר/תחוות נאחת רוח

פרמקלצ'ר: טיפוח הרמוניה עם הטבע בזמנים מודרניים

בעולם המתועש של היום, שבו המרחבים עשויי הבטון מכסים את הטבעי והשיקולים של נוחות והרגל גוברים על השאיפה לתרבות מקיימת יותר, הרעיון של פרמקלצ'ר זורח כמו מגדלור של תקווה. פרמקלצ'ר, מונח שנטבע על ידי ביל מוליסון ודיוויד הולמגרן בשנות ה-70, התפתח לפילוסופיה רבת עוצמה שמתעלה מעבר לטיפוח הגינה ומחלחלת לכל היבט בחיינו. בואו נחקור בדרך קלילה את המשמעויות העכשוויות של פרמקלצ'ר וכיצד הן מכילות את המפתח ליחסים הרמוניים יותר בין האנושות לטבע.


דמיינו את זה: גן שופע שבו גדלים ירקות לצד עשבי תיבול ריחניים, עצי פרי מציעים שפע של תענוגות עסיסיים, ודבורים מזמזמות מאביקות את הפרחים בשמחה. אבל למעשה גישת הפרמקלצ'ר חורגת מעבר להיבטים האסתטיים שלה בלבד. היא מאמצת גישה הוליסטית לעיצוב, המחקה את הדפוסים והיחסים שנמצאים במערכות אקולוגיות טבעיות. אפשר להמשיל את זה לריקוד בין בני אדם לסביבה, שבו כל צעד הוא מכוון וכל מהלך משרת מטרה.


אנשים קוטפים ירקות משדה הפרמקלצ׳ר של חוות נאח״ת רוח

בבסיסה, פרמקלצ'ר עוסקת ביצירת מערכות בנות קיימא המזינות הן את האנשים והן את כדור הארץ. זו דרך חשיבה שמעודדת אותנו לפסוע קלות על כדור הארץ ולעבוד עם הטבע בסנכרון, ולא לנסות לפעול כנגדו ולהשתלט עליו. חלפו הימים של מונו-קולטורות (חקלאות יחידנית) עמוסות כימיקלים וצריכת משאבים כבדה. פרמקלצ'ר מזמינה אותנו להיות שומרי בית שמודעים לסביבתם ומחוברים אליה. גישת הפרמקלצ'ר מזמינה אותנו לטפח את המגוון הביולוגי ולקדם את החוסן של המערכת המקומית ושל המערכת כולה.


בהקשר העכשווי, הפרמקלצ'ר התרחבה מעבר לגבולות הגנים והחוות. ניתן ליישם את העקרונות שלה על תכנון ערים, אדריכלות, כלכלה ואפילו מערכות חברתיות. דמיינו לעצמכם עיר שבה מבנים נועדו לקצור מי גשמים, להפיק אנרגיה ממקורות מתחדשים ולטפח מרחבים קהילתיים תוססים. זו גישת הפרמקלצ'ר בפעולה, היכולת לשלב קיימות במרקם החיים העירוני שלנו.


אבל גישת הפרמקלצ'ר אינה רק דרך לתכנן תשתיות מקיימות, אלא היא הלך מחשבה והשקפת חיים הרואה את העולם דרך החיבורים ומערכות היחסים בין ישויות שונות במערכת של הטבע. הדרך של הפרמקלצ'ר מעודדת אותנו להתבונן וללמוד ממערכות טבעיות, מתוך ההכרה שכל הדברים, והחיים עצמם, קשורים אלו באלו, והיא מעודדת אותנו להכיר בכך שלמעשים שלנו יש השלכות על מרחב החיים. מקומפוסטציה של שאריות המטבח שלנו ועד תמיכה בחקלאים מקומיים, כל החלטה קטנה שאנו מקבלים יכולה לתרום לעתיד בר-קיימא יותר.


מבט מלמעלה על שדה פרמקלצ׳ר של חוות נאח״ת רוח

אחד ההיבטים היפים ביותר בגישת הפרמקלצ'ר הוא הדגש שלה על שיתוף פעולה וקהילה. היא מכירה בכך שאיננו אינדיבידואלים מבודדים, אלא חלק בלתי נפרד מרשת חיים גדולה ורחבה יותר. באמצעות ידע משותף ופעולה קולקטיבית, אנו יכולים ליצור קהילות מתחדשות המטפחות גם את האנשים וגם את כדור הארץ. בין אם זה באמצעות גינות קהילתיות, החלפת זרעים, סדנאות לשיתוף מיומנויות או בכל דרך אחרת, הפרמקלצ'ר מטפחת תחושת שייכות והעצמה.


בעולם המתמודד עם משברים סביבתיים ואי שוויון חברתי, גישת הפרמקלצ'ר מציעה קרן של תקווה. זה מזכיר לנו שיש לנו את הכוח לעצב את עתידנו וליצור עולם שבו שפע וקיימות הולכים יד ביד. היא מזמינה אותנו לחלום על עולם שבו אנשים וטבע מתקיימים יחד בהרמוניה, שבו יש גנים פורחים בשפע, ושבו מוערכים אחריות, רצון טוב והקשבה אנושית וסביבתית .


אז בואו נאמץ את הפרמקלצ'ר על כל המשמעויות העכשוויות שלה. בואו נהיה צופים סקרנים, מטפלים מודעים ופותרי בעיות יצירתיים. בואו לזרוע את זרעי השינוי ולטפח עולם שהוא לא רק בר קיימא, אלא מתחדש. ביחד, נוכל ליצור עתיד מזהיר יותר - גן אחד, קהילה אחת והחלטה מודעת אחת בכל פעם.


מוזמנים להכיר עוד אודות עולם הפרמקלצ׳ר, הקיימות והחיבור לאדמה אצלנו בחוות נאח״ת רוח


bottom of page